środa, 24 grudnia 2014

Jak ja uwielbiam makowiec z kruszonką! Bez niego nie ma świąt w moim domu. Piekę go odkąd tylko pamiętam. W latach 90 tych nie miałam elektrycznej maszynki do mięsa i mój mąż wpadł na pomysł, żeby podłączyć ręczną maszynkę do wiertarki. Zabawa była znakomita, trzeba było tylko panować nad rozrzutem maku po ścianach:).  2 kilogramy maku zmielone w kilka minut. Bardzo mi się to podobało. Dzisiaj mam elektryczną maszynkę, ale mąż zawsze potrafi mnie zaskoczyć jakimś pomysłem.


Składniki:

1. Ciasto na spód

125 g masła
1/2 szklanki cukru
1 szklanka mąki pszennej
2 jajka
1 łyżeczka proszku do pieczenia

2. Masa makowa

500 g maku
1 szklankę drobnego cukru
250 g miodu
300 g roztopionego masła
6 jajek
150 g orzechów laskowych
100 g orzechów włoskich
100 g migdałów
 3 łyżki kaszy manny suchej
1/2 łyżeczki cukru waniliowego
3 krople olejku migdałowego
otarta skórka z 1 cytryny i 1 pomarańczy
100 g rodzynek
 3  duże łyżki kwaśnej śmietany
1 łyżeczka proszku do pieczenia

3. Kruszonka

 2 szklanki cukru
 2 szklanki mąki
 250 g masła

Sposób przygotowania :
1. Do naczynia włożyć wszystkie składniki potrzebne do zrobienia ciasta na spód i je zmiksować.

2. Sparzyć mak a następnie przekręcić go trzykrotnie przez maszynkę do mięsa na najdrobniejszych oczkach. Dodać do niego roztopione masło, cukier i wanilię. Ucierać.
Migdały, orzechy i rodzynki również sparzyć. Obrać migdały ze skórki. Rozdrobnić orzechy i migdały.
Ubić osobno żółtka i białka. Dodawać do masy makowej kolejno: żółtka, rozdrobnione orzechy i migdały, rodzynki, kaszę manną, , krople olejku, otartą skórkę cytryny i pomarańczy, proszek do pieczenia, śmietanę. Na koniec połączyć z pianą z białek i całość wymieszać łyżką.


3. W dużej misce wymieszać mąkę z cukrem. Dodać masło i zarobić  palcami kruszonkę.

Na blachę nakładać kolejno: ciasto, makową masę, a na wierzch kruszonkę. Piec w nagrzanym do 210 stopni piekarniku około 45 minut. Można w trakcie pieczenia przykryć blaszkę papierem, aby kruszonka nie przyrumieniła się za mocno.

0 komentarze :

Prześlij komentarz